Het RIVM heeft onderzocht of nudging effect heeft op het aantal ongevallen met heftrucks in magazijnen en wat blijkt: het duwtje in de goede richting (wat nudging doet) komt de veiligheid ten goede.
Ongevallen met heftrucks ontstaan mede doordat veel werkzaamheden op de automatische piloot worden uitgevoerd, stelt het RIVM. En dit soort (onbewust) gewoontegedrag kan het beste worden doorbroken door een nudge. Traditionele interventies zoals regels, voorlichting of sancties zijn dan minder effectief.
Het RIVM onderzocht twee situaties in de praktijk waarbij het vaak mis gaat. Voor beide veelvoorkomende ongevallen bedacht het een nudge.
Om combi-rijden op grote hoogte te ontmoedigen installeerde het een lampje in de truck. Het lampje brandt rood wanneer de vork hoger dan 2,5 meter van de grond komt, en groen, wanneer deze daaronder blijft. Naast deze nudge, werd gelijktijdig ook de bestaande regel voor combi-rijden aangescherpt naar ‘als we heffen en dalen boven de 2,5 meter, dan staan we stil’. Hierdoor werd er tijdens het heffen of dalen minder vaak gereden of gedraaid.
Om de chauffeurs eraan te herinneren bij kruisingen goed naar links en rechts te kijken, hingen de onderzoekers in een aantal gangpaden een bord met ledlampjes op. De lampjes hadden een vorm van twee oogjes die van links naar rechts bewegen als een chauffeur het einde van het gangpad nadert.
De nudge voor het kijkgedrag op kruisingen bleek effectief. In gangpaden waar een ledbord hing, keken chauffeurs vaker goed naar links en rechts. In gangpaden waar geen borden hingen, bleef het percentage goed naar links en rechts kijken hetzelfde, aldus het RIVM.